Jaarverslag Habitat Nederland boekjaar 2015 - bijna 7 miljoen mensen onderdak

Donderdag, 31 december 2015
Jaarverslag Habitat Nederland boekjaar 2015 -  bijna 7 miljoen mensen onderdak

Amsterdam, 30 december 2015

In boekjaar 2015 hielp Habitat for Humanity wereldwijd meer mensen dan ooit aan een veilig onderkomen. Een prachtige mijlpaal, maar helaas ook erg hard nodig. Oorlogen en natuurrampen, zoals de verwoestende aardbeving in Nepal, verdreven afgelopen jaar miljoenen van huis en haard. Maar ook ‘doodgewone’ armoede zorgt er nog steeds voor dat een op de vijf mensen geen fatsoenlijk dak boven zijn hoofd heeft.

Habitat zet zich in om zoveel mogelijk  mensen te helpen aan degelijke huisvesting. Omdat wij bij Habitat geloven dat een goed huis de basis is voor een beter leven. Wij weten dat dat huis een positieve invloed heeft op gezondheid van zijn bewoners, op de veiligheid, op opleidingskansen en op werkgelegenheid. Dat bewijzen de statistieken, maar dat zien we ook elke keer weer aan al die mensen die dankzij Habitat de kans krijgen een huis te bouwen. Hun leven, en dat van hun kinderen, verandert voorgoed dankzij dat huis.

Afgelopen boekjaar zette Habitat Nederland zich met een klein, maar bevlogen team van medewerkers en vrijwilligers in voor onze wereldwijde missie. In ons jaarverslag kun je lezen hoe wij met behulp van organisaties en bedrijven een aidswezenproject in Zambia en een project voor schoon drinkwater in Cambodja hebben ondersteund en hoe een lamp op zonne-energie de leefomstandigheden in Bangladesh zichtbaar verbetert. Maar verreweg het meest indrukwekkend was die zaterdagochtend eind april; een verwoestende aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter. Met twee bouwreisteams vanuit Nederland in het getroffen gebied waren het angstige dagen tot de beide teams weer veilig en ongedeerd op Nederlandse bodem terug waren.

Een overzicht uit ons jaarverslag 2015:

•  1,8 miljoen mensen werden geholpen met betere huisvesting – 15% meer dan vorig jaar;
  • Nog eens 4,8 miljoen mensen werden geholpen met training en belangenbehartiging;
  • Meer dan 2 miljoen vrijwilligers bouwden afgelopen jaar met ons mee;
  • Sinds 1976 kregen al 6,8 miljoen mensen een beter leven dankzij een Habitathuis;
  • Onze inkomsten uit eigen fondsenwerving stegen met 20%;
  • Vanuit Nederland bouwden wij mee in 16 landen;
  • Dat deden wij met 9 personeelsleden, meer dan 40 betrokken vrijwilligers en 272 bouwreizigers.

In boekjaar 2016 wil Habitat Nederland nog meer bijdragen aan het wereldwijde werk van Habitat. Meer impact, meer betrokkenheid, meer naamsbekendheid. Om zo meer mensen te helpen met die basis voor een beter leven!

Het jaarverslag boekjaar 2015 is hier te lezen

Bouw een virtueel huis op Sri Lanka